خشکی پوست یک بیماری شایع در بین اکثر مردم است که معمولا علل مختلفی دارد. در بیشتر موارد ،در این مطلب به درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست میپردازیم. خشکی پوست ناشی از عوامل محیطی است که رطوبت پوست را از بین می برند.گرما ، دوش گرم ، آب و هوای خشک و صابون های شیمیایی همه باعث خشکی پوست می شوند. خوشبختانه می توان از داروهای خانگی برای رفع علائم خشکی پوست و ترمیم مجدد رطوبت آن استفاده کرد.

راه های جلوگیری از خشکی پوست و رمان آن
خشکی پوست و مراقبت از پوست خشک

درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست

خشکی پوست یک مشکل جدی است که بسیاری از مردم در سراسر جهان از آن رنج می برند.در حالی که داشتن پوستی خشک و پوسته پوسته بیشتر در زمستان و آب و هوای بسیار بدتر رخ می دهد اما در شرایط عادی نیز ممکنه رخ دهد.بسیاری از افرادی که از خشکی پوست رنج می برند ، آن را ناراحت کننده و گاهی دردناک می دانند ، با این وجود ، خشکی پوست قابل درمان است در اینجا نکاتی  در مورد چگونگی درمان و تسکین پوست خشک آورده شده است.

روغن نارگیل

روغن نارگیل
روغن نارگیل مناسب پوست و مو خشک

یکی دیگر از راه های درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست روغن نارگیل خاصیت نرم کنندگی سلول های پوست را دارد و سطح صافی روی آنها ایجاد می کند. در واقع اسیدهای چرب اشباع شده که به طور طبیعی در روغن نارگیل وجود دارد ، پوست را آبرسانی و یکدست کنند.شما می توانید روزانه حتی در حساس ترین قسمت های بدن خود از روغن نارگیل استفاده کنید. قسمت هایی چون ناحیه زیر چشم و اطراف دهان. یکی دیگر از مزایای روغن نارگیل اینکه نیازی به مخلوط کردن آن با مواد دیگری نیست.

حمام جو دوسر

جو دوسر
جو دوسر غذایی کامل

جو دوسر یکی از داروهای رایج برای درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست است. مادربزرگ ها قرن ها است که این درمان خانگی را توصیه می کنند.جو دوسر دارای آنتی اکسیدان و خاصیت ضد التهابی است که برای پوست بسیار مفید است.اگر به دنبال رفع خارش پوستی هستید نیز این درمان بسیار مؤثر است. بعد از حمام جو دوسر ، حتماً پوست خود را مرطوب کنید تا اثربخشی آن دو برابر شود.می توانید در خانه یک حمام جو دوسر درست کنید. برای این منظور ابتدا جوها را در مخلوط کن خرد کرده و سپس آنها  را درون آب گرم حمام ریحته و خوب هم بزنید و در آن حداقل به مدت نیم ساعت بنشینید.

آنتی اکسیدان ها و امگا 3 بسیار مهم در درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست

آنتی اکسیدان امگا3
میوه های قرمز منبع غنی از انتی اکسیدان ها میباشند

وقتی پوستی خشک است ، به این معنی است که سلولهای ان سریعتر از آنکه بدن شما بتواند آنها را ترمیم کند، آسیب دیده اند . غذاهای سرشار از آنتی اکسیدان می توانند آسیب سموم را به حداقل برسانند و به بدن در ساخت سلول های سالم و جدید کمک کنند. برخی از غذاهایی که به سلامت پوست کمک می کنند عبارتند از:

بلوبری
گوجه فرنگی
هویج
لوبیا
نخود فرنگی
عدس

غذاهایی که سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 مانند سالمون هستند نیز اگر در رژیم غذایی قرار گیرند پوستی درخشان و براق خواهید داشت.

استفاده از دستکش

دست ها مستقیم ترین تماس را با محرک های محیطی از جمله صابون و مواد شوینده دارند.پوشیدن دستکش عایقی یکی دیگر از راه های درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست است که در هنگام انجام کارهای خانگی و هنگام کار در دمای شدید و سرد است که حشکی پوست را کاهش می دهد.

تنظیم درجه حرارت دوش

از بین بردن خشکی پوست گاهی اوقات با روش های ساده امکان پذیر است به عنوان نمونه درجه حرارت دوش، در حالی که بیشتر افراد تمایل به دوش آب داغ دارند ، اما این عادت بد باعث پوسته پوسته شدن پوست و آسیب به آن می شود.برخی از صابون هایی که پوست را مرطوب و ترمیم می کنند ، ممکنه اثر متضاد ایجاد کنند و واکنش های آلرژیک به وجود آورند و پوست را با مواد شیمیایی سخت خشک کنند. بنابراین تنها با تنظیم دوش صابون هایی که عطر و بو و لطافت بیشتری نسبت به صابون های سنتی دارند خشکی پوست تان را از بین ببرید.

استفاده از مرطوب کننده مخصوص پوست خشک

مرطوب کننده هادر به حداقل رساندن خشکی ناشی از سیستم های گرمایشی منازل کمک می کنند. استفاده از یک مرطوب کننده 60 درصد برای جبران این اثر کافی است .

خودداری از آلرژن ها و تحریک کننده ها 

نشستن در کنار شومینه ، گذراندن وقت در آب کلر و مواد شیمیایی استخر و یا حتی پوشیدن لباس پشمی ، همگی پوست را تحریک کرده و باعث خشک ناگهانی آن می شوند.

لایه برداری سلولهای مرده و خشک پوست

مراقبت از پوست خشک و نرمال
لایه برداری به شدت به جوانسازی پوست کمک میکند

پوست ما از یک چرخه طبیعی پیروی می کند و اینکه سرعت ایجاد سلول های جدید ان به سن بستگی دارد. با این وجود ، مهم است که پوست را لایه برداری کرد تا همه سلولهای مرده پوستی از بین بروند.در حالی که لایه برداری روشی عالی درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست برای خلاص شدن از شر پوست های خشک قدیمی است اما مهم این است که تنها از لایه بردارهای غیر ساینده استفاده کنید ، زیرا برخی از روش های درمان خانگی خشکی پوست و اسکراب ها ممکن است پوست شما را تحریک کرده و آن را از رطوبت باز دارند. اگر از پوستی حساس رنج می برید ، توصیه می کنیم که لایه برداری را در هفته دو بار انجام دهید .

رژیم غذایی موثر در درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست

بسیاری از افراد از تأثیر رژیم غذایی بر وضعیت خشکی پوست خود غافل هستند ، اما مهم است که بدن خود را از داخل و خارج تغذیه کرد. به عنوان مثال ، با پیروی از یک رژیم غذایی سالم برگرفته از میوه ها و سبزیجات تازه که سرشار از مواد مغذی و ویتامین هاست به مرطوب نگه داشتن پوست کمک می کند.همچنین برای درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست میوه و سبزیجات مانند کلم بروکلی ، گوجه فرنگی و هندوانه دارای مقدار زیادی آب هستند که برای هیدراته کردن پوست مفید است.

نوشیدن شیر

شیر خشکی پوست را تسکین می دهد ، تحقیقات انجام شده از سال 2015 نشان می دهد که یک رژیم غذایی شامل شیر می تواند خشکی پوست را از بین ببرد.تحقیقات نشان می دهد چربی موجود در شیر به نام فسفولیپید ، مانع خشکی پوست می شود.

عسل

اینها همه خصوصیاتی هستند که نشان می دهد عسل درمان خانگی ایده آل برای رفع پوست خشک است زیرا کاملاً طبیعی است و می شود به طور مستقیم روی پوست اعمال شود.

نحوه جلوگیری ازپوست خشک درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست

حفظ پوست سالم بسیار مهم است. پوست اولین خط دفاعی در برابر باکتری ها و ویروس ها است. وقتی پوست با خارش همراه شود ، عفونت ایجاد می کند بنابراین همیشه از مرطوب کننده های خوب در کارهای روزمره خود استفاده کنید.در حقیقت ، حفظ سلامت پوست یکی از بهترین راه های جلوگیری از شیوع پوست خشک است. یکی دیگر از نکته های اساسی درمان و مراقبت خانگی خشکی پوست استفاده روزانه از ضد آفتاب و مرطوب کننده برای جلوگیری از آسیب دیدگی و خشکی پوست است. وقتی در معرض دمای زیاد یا شرایط تحریک کننده پوست هستید ، پوشیدن لباس های نخی و که از جذب عرق به پوست جلوگیری می کنند ضروری است.

مواردی که باعث خشکی بیش از پوست می شود

تهویه مطبوع بیش از حد
اصلاح پوست با استفاده از تیغ صاف یا بدون ژل اصلاح
غالباً حمام کردن یا دوش گرفتن زیاد
استحمام یا استحمام در آب خیلی گرم است
استفاده از لوسیون هایی که حاوی الکل هستند
پوشیدن لباس هایی که پوست را تحت الشعاع قرار می دهند
تماس مکرر با مواد شوینده
نشستن در زیر حرارت مستقیم از بخاری یا آتش